(+420) 222 242 342
Menu

Novinky

Na pražském kancelářském trhu je již 50 tisíc metrů k podnájmu

03. 08. 2020
Moderí kanceláře k podnájmu

Do konce roku očekáváme dvojnásobek, firmy tak řeší přebytečné kapacity

Developeři, kteří mají aktuálně rozestavěno přes 200 000 m2 kanceláří, budou mít na pražském trhu v následujících krizových letech silného konkurenta. A to v podobě podnájmu neboli sekundárního pronájmu. Firmy se snaží podnajmout přebytečné kapacity, které jim vznikly vinou krize či plošného zavádění home office. Opakuje se situace z let 2009–2012. Tehdy se před krizí v roce 2008 odhadovala na toto období výstavba ve výši 1,2 mil. m2. Nakonec se realizovalo jen 600 tisíc m2. Důvodem zastavení výstavby byly právě přebytečné kapacity. Míra neobsazenosti kanceláří vzrostla z rekordně nízkých 5–6 % na 12–14 % v krizových letech.

„Aktuálně vidíme na trhu již 50 tisíc m2 k podnájmu a do konce roku očekáváme až dvojnásobek. Firmy se tak snaží udat přebytečné kapacity na trh. Na jedné straně hodně z nich zachovala větší míru home office. Na straně druhé jsou pak firmy, které aktuálně propouštějí 10–20 % zaměstnanců a je jasné, že nám na kancelářském trhu vzniká převis nabídky, která není v tržních statistikách týkajících se projektů ve výstavbě. Přebytečná kapacita, kterou se firmy aktuálně snaží podnajmout ovlivní chuť stavět nové projekty na kancelářském trhu v příštích letech,“ říká Radek Procházka, Managing Partner Prochazka & Partners.

Výhodou podnájmu je pro zájemce o tyto prostory okamžitá a kvalitní vybavenost. Jedná se povětšinou o vysoký standard kanceláří a moderní design, kdy se v předkrizových letech v rámci konkurenčního boje o talenty na vybavení nešetřilo. Samozřejmostí je nutnost oddělit případného podnájemníka od zbývajících prostor kanceláře. Jedná se však z pohledu investic o minimální náklad vůči vlastní výstavbě či rekonstrukci.

Hybridní model provozu kanceláří

„Hybridní model, kdy velká část pracovníků pracuje z domova a kanceláře se stávají více pouze místem pro setkávání a vzájemnou koordinaci je určitě preferovaný hlavně v IT segmentu. Tam se doteď firmy předháněly v benefitech, aby pracovníci trávili většinu volného času v kancelářích. Velké firmy z dalších oborů se dlouhodobě v oblastí kanceláří u IT inspirují, a aktuálně přehodnocují svou kancelářskou budoucnost, což může způsobit další vlnu přebytečných kapacit na trhu,“ dodává Procházka.

Vyšlo např. na: Seznam Zprávy, E15, Kurzy.cz, CNN Prima News (start 9:05)

Archiv novinek
Kanceláře roku na koloběžkách

Účastníci soutěže Kanceláře roku na koloběžkách: Byla to jízda!

18. 09. 2020
prochazka-a-partners-office

Na trhu již 100 tisíc m2 k podnájmu. Malé firmy si mohou snadno polepšit

17. 09. 2020

Společnost Prochazka & Partners pomohla s expanzí Zásilkovně

27. 08. 2020
Radek Procházka
Managing Partner
#

Domluvit schůzku

Stavte se u nás na kávu nebo nám zanechejte Vaše číslo
a my se rádi ozveme ve Vámi preferovaný čas.

Kontaktujte mě
×
Kontaktní formulář